Har ni problem med kunder som inte betalar i tid?

Vi på Observa Inkasso & Juridik ger er här några smarta tips på hur ni bör agera för att minska både kreditförluster och oönskade kredittider. Har ni problem med kunder som inte betalar i tid?

Oavsett verksamhet är det viktigt att man får, och kräver, betalt i enlighet med avtalet med sin kund. Om era kunder inte betalar i tid riskerar det att orsaka att ni själva inte kan betala era leverantörer i tid, vilket lätt utvecklas till en ond spiral.

Skapa en kreditpolicy

Ha en etablerad rutin, en kreditpolicy, kring när era fakturor ska skickas till er inkassoleverantör. Försök att stå fast vid den policyn.

Om man har problem med att få betalt men samtidigt inte vågar skicka fakturor för indrivning är risken stor att ert företag förr eller senare drabbas av akut likviditetsbrist med betalningssvårigheter som följd.

Ta kreditupplysningar

Ha för vana att alltid ta kreditupplysningar på de kunder som inte betalar i förskott. Om ni arbetar löpande för någon viss kund är det alltid motiverat att inför varje nytt uppdrag förvissa sig om att kunden inte drabbats av några betalningsanmärkningar eller liknande. Om ni inte själva har möjlighet att ta kreditupplysningar, ta hjälp av er inkassoleverantör.

Fakturera i tid

Fakturera i enlighet med avtalet mellan er och er kund. Dröj inte med att skicka fakturor för att vara snälla.

Påminnelsehantering

Skicka inte för många påminnelser. Vi på Observa Inkasso & Juridik tycker att en påminnelse räcker. Ca två veckor efter att ni skickat påminnelsen är det lämpligt att ni skickar fakturan för indrivning med hjälp av er inkassoleverantör.

Kontakta din inkassoleverantör

Er inkassoleverantör tillhandahåller inte enbart inkassotjänster, utan även rådgivning. Är ni osäkra på hur ni bör agera – ring er inkassoleverantör. De har stor erfarenhet kring indrivning och kan med all säkerhet rekommendera er åtgärder eller hjälpa er att bygga en kreditpolicy.

Ni är varmt välkomna att kontakta oss via telefon på 033-13 20 90 eller via mail på kundservice@observa.se

Varma hälsningar,

[title style=”center” text=”Andra bloggar”]

[blog_posts style=”normal” type=”row” columns=”3″ columns__md=”1″ show_date=”false” image_height=”75%”]