Att bygga långsiktiga relationer

Johan Ingvarsson delar här med sig av 4 saker som är viktigt i handläggningen av ärenden för att bygga upp en god kundrelation med kunden vars ärenden vi hanterar.

Johan har idag hand om inkassoavdelningen på Observa Inkasso och Juridik AB, i egenskap av Team Leader. Han har länge jobbat med inkassohantering, både i egenskap av senior handläggare med kundansvar och tidigare som Team Leader.

”För oss på Observa är vår relation med din kund minst lika viktig som vår relation med dig. Vårt tankesätt att behandla er kund som om den vore vår egen genomsyrar hela vår verksamhet.”

✔️ Lyssna:

En av de mest grundläggande förutsättningarna för att bygga upp en bra kundrelation är att lyssna in din kunds behov. Vad är det din kund behöver din hjälp med egentligen och hur hjälper du kunden på bästa sätt? Lyssnar man inte in kundens behov är det mycket lätt att man missar saker på vägen och att man då inte får den långsiktiga kundrelationen man eftersträvar. Att man är lyhörd för förändringar och att man är anpassningsbar är även det viktigt.

✔️ Kommunikation:

Kommunikation är viktigt i alla långsiktiga relationer. Här är det dock viktigt att se det faktum att olika personer / kunder har olika behov av kommunikation, därmed är det viktigt att man kan differentiera kommunikationen mellan sina olika kunder. Vissa behöver man hålla en tät kontakt med per telefon, andra räcker det med att man hör av sig per mejl när man har något viktigt att framföra.

✔️ Öppenhet:

För att bygga en långsiktig kundrelation är det viktigt att man har ett transparent förhållningssätt. Är du ärlig med din kund kommer din kund också vara ärlig mot dig. Ärlighet är även något som sprids och här skall man inte se bort ifrån att när man får en nöjd kund så sprids det ofta via kanaler till andra kunder.

✔️ Feedback:

Kunder kommer inte allt för sällan med feedback kring vad man gör bra och vad man kan göra bättre. På samma sätt som det är viktigt att lyssna in kundens behov, så är det även här viktigt att man lyssnar in den feedback man får och tar till sig den. Man kan givetvis inte alltid tillgodose alla behov, men det är ändå viktigt att man tar till sig feedbacken för att möjliggöra förändring.
Allt gott,

[title style=”center” text=”fler bloggar”]

[blog_posts style=”normal” type=”row” columns=”3″ columns__md=”1″ ids=”672,629″ show_date=”false” image_height=”75%”]